måndag 31 oktober 2011

Palestina är ny medlem i UNESCO. Sverige röstade emot. Inte för att man principiellt inte är för att Palestina tas upp som fullvärdig medlem utan för att man vill avvakta säkerhetsrådets beslut om huruvida Palestina ska få bli fullvärdig medlem i FN. Sveriges regering har inte heller i den frågan uttryckt en tydlig uppfattning. Jag tycker att det här är ett problem. Jag kan förstå att Obama befinner sig i en knepig situation inrikespolitiskt och att han av strategiska skäl måste attrahera den proisraeliska massan. Jag gillar det inte men jag förstår det. Men jag förstår inte Carl Bildt och jag förstår inte Fredrik Reinfeldt. Vad har de att förlora på att tydligt ta ställning för att Palestina ska få bli en egen stat. Vilka intressen företräder de egentligen?

Inga kommentarer: