fredag 14 oktober 2011

Efter de senaste dagarnas mediarapportering och lösa mumlanden bland partikamrater om att Håkan Juholt bör avgå vill jag skriva några ord.

Jag blev arg, ledsen och besviken när jag läste om Juholts påstådda "bidragsfusk". Eftersom att jag själv aldrig ville att Juholt skulle bli partiordförande var steget att tänka att han borde avgå inte så långt att ta. I några dagar var det min känsla.

Nu verkar det dock som att Juholt inte alls har fuskat. Han verkar inte ens ha varit oärlig gällande vilka som bor i lägenheten. Faktum är att det kanske inte ens är han som har gjort felet. Han har inte sökt ett givet belopp, han har redovisat sin hyreskostnad (på en direkt fråga) och sedan lämnat in hyresfaktura där hans och sambons namn finns med. Jag förstår det provocerande i det stora belopp han har fått, felaktigt. Men om man ser till fakta och vad som verkar ha hänt, så är det kanske inte Juholt som ska bära hundhuvudet.

Socialdemokrater granskas hårt. Det ska våra företrädare göra tycker jag. Att vara politiker innebär ett av de största förtroenden man kan få, det behöver man förtjäna. Men det verkar som att Socialdemokratiska politiker granskas hårdare än andra. Det verkar också som att ilskan på landets nyhetsredaktioner drabbar socialdemokratiska företrädare hårdare. Hur kommer det sig annars att Sveriges utrikesminister kan sitta i en styrelse för ett företag som anklagas tjäna pengar på ett inbördeskrig men helt utan avgångskrav?

Jag tycker inte att Håkan Juholt har gjort ett bra jobb hittills när det gäller att leda partiet. Jag tycker inte att det lag han har plockat ut är det allra bästa och jag tycker inte att han har lyckats med att presentera visionen för ett socialdemokratiskt Sverige. Jag skulle önska och har önskat att den socialdemokratiska partiledaren hette Mikael Damberg.

Men. Detta betyder inte att jag tycker att Håkan Juholt ska avgå på grund av den här så kallade "bostadsaffären". Därför att om vi går i den här mediafällan är jag rädd att det kommer att bli en omöjlig situation att leda socialdemokraterna i framtiden. Om vi använder den här krisen för att göra oss av med någon några av oss kanske aldrig ville ha, kommer de redan orimliga kraven höjas på nästa partiledare. Att slåss mot ett mediadrev är som att slåss mot väderkvarnar sa Juholt i P4 Extras intervju igår. Det vet vi socialdemokrater. Vi vet att media och väljare ibland har haft en helt fel bild av oss, våra företrädare och vår politik. Och vi vet att vi ibland har varit chanslösa när vi försökt att rätta till bilden.

Så. Jag landar alltså i att ge mitt stöd för en partiledare jag egentligen inte vill ha. För att jag tror att våra partiföreträdare är bättre än vad media vill få dem att se ut. Generellt. Just idag gäller inte den bilden Ilmar Reepalu och Morgan Johansson vill jag säga. Där är två som utan tvekan bör ställa sina platser till förfogande.

Inga kommentarer: