söndag 2 oktober 2011

Efter att ha titta på torsdagens avsnitt av SVT:s "Debatt" går jag nästan i taket. Egentligen vill jag skriva om William Petzäll och om missbruk och politik. Men det får bli en annan gång. Nu är jag återigen arg över Centerpartiets avdammade gamla förslag om sänkta ingångslöner för ungdomar. Det som retar mig allra allra mest är att det är som att hela samhällsbygget har backat med den nya regeringen. Helt plötsligt tar vi samma fighter som arbetarna fick lov att ta när arbetarrörelsen bildades. En del saker som har varit självklara i Sverige, som idén om en stark arbetsrätt för alla, ifrågasätts med kraft och tvingar hela arbetarrörelsen att gå till försvar. Det blir då inte möjligt att utveckla och gå framåt. Visserligen är det inte möjligt när vi har en borgerlig regering, men ändå. Jag blir förbannat frustrerad över att unga människor förminskas och förlöjligas. En av debattörerna kallade svenska ungdomar för bortskämda därför att de (i studion) tyckte att det räckte med ett jobb per person. Jag vill inte se en låglönearbetsmarknad där man behöver ha flera jobb för att klara sig, det är väldigt likt ett stort land på andra sidan Atlanten som vi känner till va?

Ilskan över att det är företrädare för det partiet som leder Sveriges regering som uttalar den här linjen retar mig ännu mer. Om jag trodde på etnicitet skulle jag skämmas över att vara svensk.

Inga kommentarer: