söndag 2 oktober 2011

Nu när jag ändå är igång. Ni har dessutom fått så tråkiga "idag har jag dammsugit inlägg" den senaste tiden så några politiska är ni värda. (Märkte ni att jag låtsades att jag dammsuger ibland?). I alla fall, jag lyssnade på Ekots lördagsintervju från igår med Göran Hägglund tidigare idag. Det fick mig att reflektera lite över de senaste partiledarbytena vi sett. Ett partis partiledarval är en intern fråga för det aktuella partiet tycker jag. Något som retar mig kraftigt är när andra partiers olika företrädare raljerar och kommer med personangrepp. Jag tål inte kommentarer som "om den eller den blir partiledare är det verkligen bra för oss" eller andra låga påhopp på deras personer.

Det är klart att media ska rapportera om processerna, det är verkligen av allmänintresse, däremot ska vi utanför inte lägga oss i vem som väljs. Det är upp till partierna och deras medlemmar. Sen är det vår tur att väga in det i vår bedömning av vilket parti som får vår röst, om vi vill.

Vi som i alla fall aldrig kommer att rösta på KD har verkligen inte med saken att göra. Negativa kommentarer och personpåhopp ger mig bara en negativ bild av leverantören av kommentaren, inte om partiledarkandidaten.

Nästa perspektiv är att de kommentarerna alltid är värre när kvinnor kandiderar. Män utsätts också, men inte alls i samma utsträckning. Ett tydligt och riktigt löjligt exempel är att Gustav Fridolin inte någon gång ifrågasattes för sin ålder när han kandiderade till språkrör för (Mp) medans Annie Löf (som är lika gammal!!) fick svara på frågan många gånger om hon inte var för ung för att leda (C).

Påhoppen som Mona Sahlin och Maud Olofsson har fått ta under åren ska vi inte prata om.

Fan, nu blev jag mer arg igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ibland önskar jag att jag kunde krympa dig och plantera in dig i min hjärna.... i den där delen som står tom