måndag 6 juni 2011

Gaah! Hur är det möjligt att skriva VG på en juridiktenta, vara fyra frågor från full pott och ändå inte känna att jag har koll på lagen. I den här kursen efter juridiken har jag verkligen fått känna på hur lite jag egentligen kan... Nu har jag mejlat båda våra juridiklärare varsin gång med frågor som kommit upp i efterhand.

Men jag ska inte klaga, för egentligen tycker jag att det är roligt att jag har lärt mig att slå i lagarna och att sitta och klura ut hur tillämpningen ska gå till. Mitt huvudbry idag handlar om socialtjänstens möjligheter (eller icke-möjligheter) att samtala med barn (som är i en SoL-utredning, alltså där det inte handlar om tvång) utan föräldrars samtycke. Jag tror inte att det är möjligt idag, men att det är på gång en lagändring. Jag behöver bara ha det svart på vitt, samt vilken lag det är som ska ändras, om det är socialtjänstlagen (SoL) eller föräldrabalken (FB).

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo det är möjligt. Ny bestämmelse i 11 kap. 10 § SoL: "Vid en sådan utredning som avses i 2 § om behov av ingripande till ett barns skydd eller stöd får barnet höras utan vårdnadshavarens samtycke och utan att vårdnadshavaren är närvarande. [...]"

Ett tydliggörande dock: Föräldrarna behöver ej ge sitt samtycke. Men de måste vara informerade!