tisdag 2 augusti 2011

Okej ett inlägg till innan tvättstugan. Jag tittade på ett klipp från nyhetsmorgon med Alex Bengtsson och Stina Morian som diskuterade högerpopulistisk retorik i ljuset av terrorattacken i Norge. Himla klokt och bra, men det finns en sak som jag reagerar på. Det är begreppet mångkultur som de flesta använder i välmening för att visa tolerans, vi vill ha många kulturer i vårt land. Jag håller med att jag vill ha människor från olika kulturer i Sverige. Problemet blir att när jag delar i människor i olika kulturer, eller när vi själva delar in oss i olika kulturer så cementerar vi grogrunden för rasism, nämligen olikheten och vi och dem-tänkandet. Jag vill hellre se ett samhälle där människor är individer och därför olika, men tillhör inte olika kollektiv som på något sätt ger oss grund att rangordna varandras grupper. Titta på USA som är ett lysande exempel på detta med Chinatown och begreppet ras som används hela tiden. Samhället är så djupt uppdelat att man accepterat begreppet ras. Då finns det en ras som står över de andra och det är en den vita i form av bättre socioekonomisk status och mer makt över sitt liv och samhället. Så vill jag inte ha det. Därför gillar jag inte begreppen etnicitet, mångkultur och samexistens. Även om jag vill ha människor från olika delar av världen i Sverige. Rörigt?

Inga kommentarer: