torsdag 25 augusti 2011

Jag har verkligen en skitstor hög med utgifter den här månaden. Det är planerat så eftersom att jag också har jobbat häcken av mig. Det kan inte hjälpas att det gör ont i magen att skicka i väg så mycket pengar. Det är mer än en normal månadsinkomst för mig. Men när det är över och jag inser att utgifterna är betalda så är det skönt. Som en stor klump som lossnat.

Studentekonomin suger verkligen. Jag tänker inte leka tacksam för att vi bor i Sverige och har det så bra. Det är klart att jag är glad och tacksam för möjligheten att plugga (jag hade inte haft råd i ett system där det kostat pengar) men Sverige kan fan bättre. Vi lever på skitpengar hela året, tvingas jobba bredvid för att klara oss och sedan måste vi slita arslet av oss under sommaren för att ha råd att leva resten av året. Det är ovärdigt Sverige tycker jag. Så det så.

Tre terminsystem och kraftigt höjt studiemedel skulle jag gilla. Studielön och betald semester för studenter är flum. Men ge oss en chans att leva på det vi lånar!

1 kommentar:

Hanin sa...

Även om vi inte vore bästa vänner (facebook:2011) Skulle jag ändå läsa din blogg. Jag känner exakt det du skriver.