tisdag 2 augusti 2011

Lotta Brommé, Carolina Gynning, Pernilla Andersson och Rikard Wolff tillsammans i SVT:s sommarkväll, himla spännande tänkte jag. Det första tio minuterna, innan Rikard släpptes in, handlade en del om utseende och skönhet. Lotta inledde samtalet genom att fråga Carolina om det faktum att hon är snygg har hjälpt henne i karriären? Sen följer på allvar ett samtal om hur det är att vara snygg kvinna (man avhandlade väl kvinnoämnet skönhet innan mannen släpptes in) och göra karriär. Jo men visst det har hjälpt och bla bla bla.

När man får en timme i TV i Sveriges största kanal, tänker man då, åh nu vill jag prata om kvinnors utseende, det är ett ämne som så sällan avhandlas i media! Jag tänkte stänga av, eftersom att jag har viktigare saker för mig än att sitta och lyssna på något så ointressant och kontraproduktivt för alla oss som hoppas att kvinnor en dag ska kunna bedömmas utifrån prestation snarare än utseende. Men jag har ändå en förhoppning om att de någonstans ska börja problematisera begreppet snygg och samhällets och medias definiering av ordet. Men nej. Istället när Rikard kommer in så blir hans första ämne det faktum att han spelar kvinna i en pjäs. Själva pjäsen var inte så viktig att prata om, eller hans karriär i övrigt. Nej det var faktumet att han har kvinnokläder på sig som var grejen. Han försökte själv genom att säga att han inte tänker på att han klär ut sig just till kvinna, för honom handlar det om att spela en roll, och nu råkar det vara en kvinna. Då vänder sig Brommé till Pernilla Andersson och säger: jaha Pernilla, vart sitter kvinnlighet tycker du? Då stängde jag av. Nu får det vara. Jag behöver inte ytterliggare en timmes mediatid som avhandlar ämnet kvinnligt utseende. Det är två duktiga kvinnor som båda har oerhört framgångsrika karriärer, och det de fokuserar på är deras utseende. Jag orkar inte. Jag blir bara arg.

Det blir tvättstugan istället.

Inga kommentarer: