onsdag 24 augusti 2011

Centerpartiet vill se olika kulturella eller etniskt präglade samhällen växa fram i Sverige. DN skriver om det, jag får fortfarande inte länkfuntionen att fungera dock. Det här inlägget kommer i alla fall handla om varför jag tycker att det är en riktigt dålig idé.

Etnicitet och etniska kulturer är sociala konstruktioner. Vi är inte biologiskt olika och etnicitet handlar inte om vilket land du kommer eller vilken religion du väljer att tillhöra. Etnicitet är ingenting annat än en konstruktion, en gemenskap, en vi-tillhörighet. Inom ett land kan det finnas flera olika etniska grupperingar, likväl som det finns etniska grupperingar som spänner över flera olika länder.

Jag tror att det finns en rasistisk maktordning där den "svenska" gruppen vinner fördelar i Sverige. Jag har till exempel inga problem att få lägenhet, jobb, social och kulturell status, baserat på min "etnicitet". Det har däremot människor som avviker från normen om svenskhet. Jag pratar inte om de etniciteter som vi uppfattar som lik oss, exempelvis människor från andra nordeuropeiska länder. Jag pratar om "de" som uppfattas som annorlunda baserat på sitt ursprung, araber, kurder, turkar, afrikaner med mera. De är förlorarna och står längst ner i den rasistiska maktordningen.

Genom att fortsätta dela in oss i olika etniska grupperingar i Sverige ser vi till att vidmakthålla denna rasistiska struktur. Vi - den "svenska" gruppen ser på så sätt till att vi behåller vår hegemoni, vår position i maktordningen. Jag vill inte det. För jag tror att alla tjänar på ett samhälle utan förtryckande strukturer.

Om man gör som Centerpartiet vill, betonar och cementerar man alltså skillnaden mellan oss människor istället för att se att alla är individer och därför unika, men att vi alla är av samma sort. Detta förhållningssätt kommer leda till mer rasism och mer motsättningar i samhället. Ett tydligt exempel är USA, där pratar man inte bara om etnicitet, utan även om ras. USA är ett samhälle med kraftiga motsättningar och en djupt rotad rasism.

Det andra man riskerar med den här modellen är att människor faller offer för kulturellt förtryck baserat på den här etniciteten. Människor föds in i en tillhörighet, men kan uppleva sig tillhöra en annan. Då riskerar man att i den etniska kulturens namn känna sig ofri. Det är sedan tidigare känt att Sverige har varit dålig på att veta skillnaden mellan att visa tolerans och acceptans och att acceptera förtryck.

Där det finns en "vi"-tillhörighet finns det också ett "dem".

Min lösning är att prata om mångfald istället för integration. Sverige ska vara ett land av många färger, former, smaker, lukter och människor. Men vi ska vara ett land där vi betraktar varandra som jämlikar snarare än olikar.

1 kommentar:

Hanin sa...

Välskrivet.
MVG om jag fick vara din fröken för en dag.
Jag såg det på nyheterna, men visste inte hur jag skulle formulera mig kring det. Klokt.