fredag 5 augusti 2011

Ett av 26 SSU-distrikt har verkligen förstått problemet med begreppet etnicitet. Det debatterades nyss flitigt i plena (på kongressen) tyvärr missförstås det konstant. Jag blir ledsen att höra att SD:s inträde i den politiska debatten lett till att vi antirasister har anpassat vår retorik. Aldrig tidigare har svenskhet varit viktigt för oss, nu är det viktigt för oss att poängtera att alla som vill är "svenskar". För mig är etnicitet en social konstruktion, ännu mer än kön, som legitimerar rasism. Jag vill inte att vi ska backa i debatten för att SD finns, jag vill att vi ska fortsätta utveckla våra samhällsteorier och vår kritik, och då måste vi våga ifrågasätta gamla sanningar om att begrepp som etnicitet och mångkultur innebär tolerans, för mig har det nämligen blivit precis tvärt om.

1 kommentar:

Hanin sa...

Man skulle nästan införa ett obligatorisk ämne i årskurs nio i vad etnicitet är. Läroplanen ska såklart vara utformad av Mehrdad Darvishpour. Eleverna får inte ta examen och är inte behöriga till att ens knyta sina egna skosnören såvida de inte får MVG i kursen.