söndag 24 juli 2011

Här kan ni läsa Bo-Inge Anderssons kommentar efter Oslobomben. Då visste vi inte vem som låg bakom och skotten på Otöya toppade inte nyheterna, då det inte alls verkade vara lika stort som bomben i regeringskvarteren i Oslo. Vi visste inte ens att de två dåden hängde ihop. Jag tittade på Rapport och trodde inte mina öron när Bo-Inge Andersson säger: "nu har det onda kommit till Norden". Att ens använda de orden leder förstås tankarna direkt till farliga, onda muslimer (eftersom att han också lyckades nämna Al-Qaida snabbt) som kommer hit och vill döda oss. Precis det som SD och andra rasister och islamofober har varnat oss för länge.

Jag förväntar mig att Sverige television ska hålla högre nivå än så i sina nyhetssändningar. Jag förväntar mig att deras kommentatorer ska ha förmåga att reflektera över sig själv och sina egna fördomar. För Bo-Inge Andersson hade fel, och om hans kommentarer byggt på fakta så hade han vetat att bara någon procent av alla europeiska terrordåd begås av islamister. Det är vanligare att inhemska personer begår terrorbrott för att de är emot den förda politiken (vanligast är separatister).

Jag tycker att SVT och Bo-Inge Andersson borde göra en pudel. Erkänna att de styrdes av fördomar och kanske rädsla istället för kunskap. För när vi resonerar på det här sättet ökar polariseringen och rädslan för det okända. Det kommer bara leda till fler terrorbrott och ökat våld i samhället.

1 kommentar:

Anders sa...

Du skriver så klokt och bra, Johanna, vilket inte är förvånande för det är ju sån du är. Hoppas få se dig snart!

Anders Persson