torsdag 21 juli 2011

Efter att ha rensat skallen med lite skönlitteratur satte jag igår igång med missbruksutredningens förslag till ny missbruksvård. Det är otroligt spännande läsning. I alla fall för mig som är socionomstudent. En ny lag föreslås som ska heta "Lag om missbruk och beroendevård" (LMB) som tydliggör landstingens respektive kommunens olika ansvar för vården. Den stora skillnaden från idag blir väl, kan man säga, att hela ansvaret för själva vården ska ligga på landstingen istället för kommunerna. I LMB ingår också en skrivelse om att närstående och anhöriga till missbrukare ska få stöd och hjälp, det är efterlängtat av många vuxna barn till missbrukare! Förutom det så ska också en nationell forskarskola forska om just barn till missbrukare.
Vidare föreslår utredningen att HVB-behandling (Hem för vård och boende) ska auktoriseras, de som arbetar med missbruksvård och boenden ska utbildas och överlag ska insatserna kunskapsbaseras mer än idag. Lagen som möjjliggör för kommunerna att tvångsvårda en missbrukare (LVM) försvinner och istället ska man med missbruksproblematik kunna tvångsvårdas enligt LPT, lagen om psykiatrisk tvångsvård. Totalt finns ett 70-tal förslag så det här är bara ett axplock av det jag fann mest intressant just nu...

Åh det är himla spännande. Jag hoppas att vi får en föreläsning i skolan om utredningens förslag med någon från utredningen i höst. Jag har många frågor och funderingar som snurrar...

Men nu måste jag släppa det en stund och fokusera på Koranens skrivelser om Jesus som jag skriver ett paper om nu. So long.

1 kommentar:

Hanin sa...

Fan vad spännade med nya lagen! Ja jag hoppas verkligen vi får höra mer om det i skolan!
Kan man hårddra missbruksproblematik till LPT? jag kan tänka mig att många som tvångsvårdas enligt LVM skulle idag kunna platsa under LPT, men är det inte andra behov som behöver uppfyllas vid missbrukproblematik? Spännande är det.