lördag 28 maj 2011

Tankar om manlighet och feminism.

Bob Hansson, Martin Svensson och Leif Eriksson har skrivit en ny bok som heter Dingo Dingo: Den manliga frigörelsen är här! Jag såg nyss på förra avsnittet av Debatt! där två av författarna medverkade. Jag blev positivt inställd till boken när jag hörde deras tankar inledningsvis. Vi känner oss inte hemma i könsrollen "man" sa de. Många män gör inte det. De vill inte ha hela försörjningsansvaret för familjen och de vill ha tillgång till sina känslor, och rätten att uttrycka dem. Jag håller helt med och prisar verkligen idén att våga skriva en bok där man kritiserar dagens mansroll.

Problemet är att Bob Hansson och Martin Svensson som deltog i programmet, samtidigt måste säga saker som att kvinnor slår män i samma utsträckning som motsatsen. Och i texten om boken på adlibris står det bland annat: "Med mycket humor, men också med lite ilska mot kvinnors självklara förtursrätt till sina känslor,.." och "Dingo Dingo är den fantastiska historien om några män som äntligen reser sig, tar kontroll över sina liv och sina fruar!"

Jag vet inte om fler än jag får ont i magen. Jag uppfattar på något sätt, och jag hoppas att jag har fel, att det här är något sorts svar på feminismen, som om feminismen inte kan kritisera mansrollen. Och det sista världen behöver är fler män som vill ha kontroll över sina fruar. Jag hoppas att Bob Hansson och Martin Svensson funderar igenom sin egen inställning till feminism och patriarkatet. För visst är det så att patriarkatet har skapat en mansroll som många inte vill leva i, och den är precis lika skadlig som kvinnorollen. Men det innebär inte att patriarkatet skapar samma problem för män som för kvinnor, män har exempelvis högre lön, mer makt och större möjligheter att röra sig i det offentliga rummet. Det här måste man erkänna om man på riktigt vill frigöra oss människor från könsrollerna. Man måste också erkänna att det i Sverige idag misshandlas kvinnor varje dag på grund av att de är just kvinnor. Det finns män som misshandlas också i nära relationer, men än så länge finns ingen vetenskaplig grund för att hävda att de är lika många till antalet. Däremot tror jag att vår syn på manlighet gör att det är svårt att som man kliva fram och säga "jag har blivit misshandlad", det är ett problem.

Så jag skulle önska att Bob Hansson och Martin Svensson ser att det är två sidor av samma mynt, och slutar skuldbelägga kvinnor i allmänhet och feminister i synnerhet och istället kommer med i den feministiska kampen för att skrota könsrollerna och frigöra hela mänskligheten, inte bara den ena könet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lilla vän. Klart du får ont i magen när du får höra sanningen. Det är ju något ni feminister är allergiska mot. Du ska inte ens nämna orden "vetenskaplig grund" om du inte först erkänner att det helt saknas vetenskaplig grund för att samhället är ett patriarkat. För några bevis på att det är det finns inte ser du. Men ni feminister väljer vilka saker ni kräver bevis på och vilka ni anser är sanna trots att ingan bevis finns eller hur? Välkommen till http://genusnytt.wordpress.com/ för att lära dig lite om verkligheten istället, du vet, verkligheten där män är den andra klassens medborgare, där män förtrycks av kvinnor, och av det svenska samhället som är ett matriarkat, där kvinnor i lag har fler rättigheter än män har, vilket per definition betyder att samhället är kvinnligt.