fredag 6 maj 2011

Nu är det över. Det var en fantastiskt fin gudstjänst. Jag, Simon och Frida kom tillsammans och känslan på väg dit var tung tyckte jag. När jag kom in i kapellet så öppnades en dörr och prästen kom ut, som en gåva från Gud så såg jag att det var Sonia! Sonia är mdh-prästen som jag åker på retreat med och har fått hjälp av i samtal. Jag föll i armarna på henne och började gråta. Det var så fint att hon skulle leda begravningen!

Kistan var superfin och omringad av många blommor från människor och organisationer som minns Mia. Kapellet var fullsatt, det är verkligen fruktansvärt med en begravning där majoriteten av nätverket är unga. Mias båda systrar talade otroligt fint och den ena sjöng vackert. Det var väldigt många lesbiska par på plats och jag kunde inte låta bli att tänka på det faktum att en grupp som oftare än andra får gå på begravning är gayfolket. Det gjorde mig ännu mera ledsen.

Nu hoppas jag att Mia har hittat friden. Att hon är hos Gud och väntar på oss andra. Nu är det vi som får leva vidare, Mia hade skrivit "Så länge ni minns mig så lever jag". Och det tänker jag göra. Jag tänker minnas Mia. Med värme. Jag kommer inte låtsats att allt med Mia var skratt, för det var det inte. En gång har jag blivit riktigt arg på henne, ibland undrade jag hur hon tänkte och ganska ofta kunde jag konstatera att jag inte alls förstod henne. Men jag minns också när Mia kom till Kopparlundsgymnasiet med sin Iller Arne för att hon ville stötta mig när jag skulle debattera. Jag minns också när jag träffade henne på gaycluben KAK och vi dansade järnet. För precis som alla vi andra så var hon människa, människor skapar flera olika sorters känslor i andra och det är okej. Det för mig är att minnas med kärlek.

Jag är så tacksam för att familjen släppte in alla som ville på begravningen, det var fint att få känna på sorgen mer intensivt. Det var fint att få säga hej då.

Så Mia. Det här blir nog mina sista ord till dig. Vila i kärlek och frid nu, det är du värd!

En vacker minnesvideo av Mia får avsluta inlägget: http://www.youtube.com/watch?v=LUZ21_WzHx0

Inga kommentarer: