fredag 27 maj 2011

Om Reporter och Lasse är kvar på bloggen så får ni mina tankar kring era tankar här. Kul att ni kommenterar för det första!

Reporter: Jag tror på att utvidga EU och ta in fler länder. Jag tror att ett medlemskap lättare gör så att de länder som inte uppfyller de krav vi ställer kan förändras i en snabbare takt. Men jag vill ju också ha in Turkiet snart.. Men du har rätt i att de mänskliga rättigheterna måste följas och olikheter accepteras!

Lasse: Det är förstås som du säger, serberna har demoniserats som folk och självklart är det en missvisande bild. Jag kommer ihåg första gången jag träffade en serb som var emot kriget (det var under kriget i ett politiskt sammanhang) med min historia och mina släktingar kunde jag knappt titta på honom. Senare lärde jag mig att jag betedde mig precis så illa som jag tyckte att de gjorde.
Dock är jag inte rädd för att säga att Serbien var den starkare parten i kriget, och att den dåvarande serbiska regimen var ansvarig för en etnisk rensning. Jag tror att det är viktigt också för att undvika att det händer igen, de ansvariga behöver ställas till svars!

Inga kommentarer: