torsdag 26 maj 2011

Ratko Mladic kan vara gripen skriver bland annat DN. Det är i så fall otroligt stort. Jag sitter med rysningar på hela kroppen och tårar i ögonen. Ingenting kan få de mördade Bosnierna tillbaka, men på något sätt så får det någon slags upprättelse om mannen som är ansvarig för bland annat folkmorden i Srebrenica åtalas och döms för just det, folkmord.

Jag är uppvuxen med att ha släktingar från Bosnien och trots att jag personligen inte var direkt berörd och att jag lärde känna dem först när de kom till Sverige så är känslorna i mig starka. Jag kommer ihåg när min bror skulle leka med en pojke som nyss kommit till Sverige och brorsan tog fram en leksakspistol, pojken blev skräckslagen. Jag kommer också ihåg en del historier om antalet personer i "vår" släkt som blivit mördade.

Framför allt kommer jag ihåg värmen och kärleken som jag alltid kände vid våra besök först på flyktingförläggningar och sedan i lägenheter i förorten. Det var helt obegripligt för mig att förstå, vi var så lika. Och ändå var våra öden så fruktansvärt olika. De här människorna kom inte från Srebrenica, men berättelserna om det som hände där fanns med i alla fall. På något sätt så är det här ett litet litet steg på vägen framåt.

2 kommentarer:

Reporter sa...

Äntligen! Frågan är dock, vilka har täck honom under alla åren. Jag anser att Serbien är ännu inte moget för EU. Folket där måste bli verkliga demokrater först och acceptera andra religioner och etniska grupper.

Lasse sa...

Krig är alltid tragiskt och det är alltid människor som dör. De flesta oskyldiga.

Allra mest tragiskt tycker jag det är när de döda bara framställs som siffror istället för som människor.

Sen måste jag också känna lite för Serberna som har dehumaniserats i media, de har framställts som monster trots att de också är människor. Jag vill inte peka finger på vems fel kriget var. Det räcker att konstatera att alla blev förlorare när Jugoslavien föll sönder och en massa människor dog i onödan för ingenting.