torsdag 5 februari 2009

Jag blir förbannad

Ser på nyhetskanalen på tv och får se utdrag ur en film som polisen har spelat in under kravallerna i Rosengård. Där kör två poliser bil och spyr ur sig rasistiskt skitsnack. Där är den lille apjävlen, de har kommit till fel kommun blattejävlar. Jag kommer ihåg att jag för någon vecka sedan såg debatt med Janne Josefsson (nä jag tycker inte att det är ett bra samhällsprogram, men jäkligt underhållande, lite i stil med Jerry Springer) där var i alla fall anställda på Södertälje sjukhus som berättar om en rasistisk kultur bland flera anställda, det var till och med så illa att en undersköterska berättade att han varit vittne till att en person inte fått den vård han hade rätt till och behövde, på grund av sitt ursprung.

Jag undrar vad är det egentligen som händer? Vad bottnar det här i egentligen? Jag kan förstå småkillar som vuxit upp under trasiga förhållanden och hittar en identitet i NSF eller någon annan rasistisk organisation, men jag kan inte förstå sjuksköterskor, poliser, läkare eller andra "medelsvenson" som har ett socialt näverk, en fast anställning och förmodligen en högre levnadsstandard än vad de behöver för att klara sig. Vad är det som gör att vi blir så jävla anti att dela med oss av den välfärd vi har? För mig är det helt obegripligt.... Jag har arbetat i två år med att försöka hjälpa personer från andra länder att få en plats i det här samhället, och så visar det sig att de som jag hela mitt liv lärt mig att lita mest på, polisen och vårdpersonal, beter sig så här vidrigt.... Jag mår illa!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är inte ett dugg förvånad! Hade en polis hos mig på radion i Västerås för 2 år sen. Hans namn är Michael Lundh och han har skrivit boken "Sveriges lika lag".Läs hans historia, du får låna boken av mig! Puss gumman! Morsan