måndag 2 februari 2009

Inget mer dun!

Kollade in gårdagens avsnitt av Kalla Fakta. Jag är så uppröd, ledsen, frustrerad och förbannad nu så jag behövde göra något! Ett blogginlägg av alla på en liten blogg gör inte mycket, men kanske något i alla fall.

För er som inte sett programmet och inte vet, dunet som vi har i täcken, kuddar och jackor kommer från gäss, i en del fall döda gäss men i många fall, visade det sig i programmet, plockas gässen på sina fjädrar under sin livsstid, första gången tror jag att de var åtta veckor gamla. De fortsätter sedan att plocka gässen när fjädrarna har vuxit ut tills det är dags för slakt. Inför sista plockningen tvångsamatas fåglarna med ett stort rör som de trär gässen på, på riktigt, för att levern ska bli stor och fet så att vi får äta delikatessen gåslever.

Under dessa grymma och vidriga behandlingar så binder de gässens "ben" och knyter ihop vingarna så att de inte ska kunna göra illa den som plockar dem eller försöka fly. Behöver jag tillägga att det naturligtvis inte fanns någon bedövning av gässen? Bilderna var hemska, gässen skrek i ren panik och de var helt maktlösa.

Det värsta av allt är att det finns dun från levande fåglar överallt och det är helt omöjligt att veta om leveratörerna talar sanning eller inte. I princip alla som kalla fakta hade pratat med plockar från levande gäss, därför kan inte de svenska butikerna veta vilket dun som kommer från slaktade djur och vilket som inte gör det.

Då blir min slutsats så här: Så länge som Jysk, Åhléns, Sova och Sängjätten säljer dun som de inte vet vart det kommer från, så kommer jag inte att handla i de butikerna. När de slutar med det så kan jag handla andra saker där, men jag kommer inte att köpa dun. Sängjätten sa i Kalla Fakta att det tänker sluta sälja dun om de inte vet vart i från det kommer, så borde de andra butikerna tänka också! Anledningen till att jag skriver ut dessa butiker är för att de alla handlar från en leverantör som köper dun från ett ställe som plockar levande gäss.

/johanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det vidrigt! Jättebra att du inte köper dun längre. Gå gärna in på Djurens Rätts hemsida www.djurensratt.se och skicka mail till Jysk! Vi behöver sätta press på dem också så att de plockar bort dunet från butiken. Och när du ändå är inne på hemsidan kan du passa på att skicka mail till ICA och Coop och be dem sluta sälja burägg (www.djurensratt.se/agg). Och när du har gjort det kan du se till att bli medlem också, djuren behöver alla röster de kan få! Då får du dessutom medlemstidningen fyra gånger om året, med massa tips på hur man kan leva mer djurvänligt!:)