måndag 14 november 2011

Om att ett annat samhälle är möjligt

Jag är uppvuxen i ett Sverige präglat av idén att storleken på dina föräldrars plånbok inte ska avgöra vilka möjligheter du har i livet.

När jag växte upp fick jag lära mig att kunde bli precis vad jag ville.

Jag växte upp i ett samhälle som lärde mig att våga drömma. Ett samhälle som sa: "det är okej, våga säga upp dig, testa dina vingar. Du är fri!". Därför att vi trodde att trygga människor vågar mer. Och vi trodde på att trygga, modiga människor bygger Sverige starkt.

Sverige står inför stora utmaningar. Vi är inne i en strukturomvandling som innebär att fler människor kommer att behöva akademisk kompetens. Sverige förändras i en global värld.

Samtidigt som fler människor behöver utbilda sig växer en ny "arbetslöshetsklass" fram. Två stora grupper står helt utanför den svenska arbetsmarknaden. Två grupper som aldrig har kommit in. De invandrade och de unga.

Sverige har en regering som möter den här samhällsutvecklingen med att dra ner på antalet utbildningsplatser, försvåra för arbetarklassens barn att studera vidare, dra ner på de sociala trygghetssystemen och genom att sänka skatterna för de allra rikaste.

Vad möter oppositionen regeringen med? Just nu väldigt lite.

Det är verkligen dags för Socialdemokraterna att resa sig. Det är dags för oss att formulera vår vision för Sverige och det är dags att berätta om den.

För vår idé om att trygga människor bygger Sverige starkt är fortfarande rätt.

Vår vision om ett jämställt Sverige är möjligt.

Vår idé om att en stark välfärdsstat är viktigare än låga skatter är modern, progressiv, modig och helt rätt för Sverige.

Jag är trött på att be om ursäkt. Det är slut på det nu. Nu är det dags att kämpa för vår idé om ett tryggt, solidariskt och rättvist Sverige!

2 kommentarer:

Anonym sa...

You go girl!

Anonym sa...

Partiledare nästa...