fredag 13 januari 2012

Prata om det

En twitterdiskussion brakade loss apropå ett innebandylag som ritat upp strategier genom att objektifiera kvinnor kan man väl säga kort.

Diskussionen handlade om tjejer som blivit utsatta för sexuella närmanden av vuxna (eller jämnåriga) och övriga lärare hånat och eller ignorerat tjejerna.

Jag var 12 när jag vid två tillfällen fick utstå att en manlig lärare tog på mina bröst. Första gången var jag själv med honom, då trodde jag inte på mig själv. (Så sjukt är det). Andra gången var Camilla med. Ingen utav gångerna straffades han. Jag fick inte ens ett erkännande från skolan. Istället sa min klassföreståndare: du får sluta trycka upp brösten i ansiktet på honom. Återigen, jag var 12. Jag visste inte att mina bröst hade en sexuell dragningskraft förrän hon sa så. Jävla puckon.

När en lärare sedan på högstadiet gav mig ett brev med en detaljerad beskrivning hur han ville ligga med mig hårt och snuskigt, hade jag redan tappat tilltro till vuxenvärlden. Jag visade det inte för någon. Jag var så van vid att det var mitt fel om någon gick över gränsen med mig.

Jag trodde det hade ändrats. Dagens nyhet om innebandylaget visar att det kanske inte har det.

Och hur var det nu, Sverige är ett jämställt land va? Som inte objektifierar kvinnor?

Inga kommentarer: