fredag 13 januari 2012

Det svåra med bloggen är när jag får kommentarer som jag vill bemöta. Den som skrivit det går knappast tillbaka in på samma inlägg och kollar svar, väl? Nu fick jag en som jag gärna vill bemöta, jag gör det så här då.

"För det första så är feminism inget analysverktyg utan feminism är ett konkret ställningstagande som står i direkt motsatsförhållande till objektivitetsgrundad analys.
För det andra så har inte kvinnor sämre chans att påverka sina liv än Män idag. Det är män som skickas ut i krig och det är kvinnor som uppmuntras att söka mansdominerade arbeten.
För det tredje så drabbas även män av våld inom nära relationer i lika stor utsträckning som kvinnor. Dock finns det två stora skillnader mellan våld mot kvinnor och våld mot män.
1. Mäns våld mot kvinnor är grövre.
2. Mäns våld förtigs av samhället."

Mitt svar:

Hej!

Tack för din kommentar, roligt att du både har tagit dig tid att läsa och att svara!
Jag menar absolut att feminismen är ett analysverktyg, det är mitt verktyg för att betrakta samhället ur ett genusperspektiv. Feminism är också ett ställningstagande, ett ställningstagande som för mig betyder att jag ser att kvinnor som grupp är underordnad män som grupp och att jag är beredd att göra någonting åt det.

När det gäller synliggörande av maktstrukturer har jag ingen ambition att vara objektiv.

Du skriver att kvinnor inte har en sämre chans än män att påverka sina liv idag. Jag håller inte med. Det är förstås olika beroende på vart i världen man befinner sig, i Sverige har kvinnors maktresurser ökat mycket, tack vare en medveten offensiv politik. Dock menar jag fortfarande att det finns faktorer som påverkar möjligheterna beroende på kön. Exempelvis bedöms kvinnor och mäns insatser fortfarande olika. Att det är svårt att bli chef och professor om du är kvinna tycker jag visar det tydligt.

Sen menar jag att kvinnor i heterosexuella relationer fortfarande förväntas ta största ansvaret för hushållet och barnen, vilket leder till lägre lön, sämre anställningsvillkor och ett senare inträde i arbetslivet vilket senare leder till lägre pension och så vidare. För att ta några exempel.

När du säger att kvinnor och män drabbas i lika stor utsträckning av våld i hemmet skulle jag gärna vilja ha en källa på det. Jag är själv inte inläst på den forskningen, så det är möjligt att det du säger stämmer. Den forskning jag har tagit del av säger tvärtom, att kvinnor utsätts för mest våld i hemmet medan män utsätts av okända förövare (andra män) i offentliga miljöer. Kanske vet du något annat?

Att våldet mot män förtigs av samhället håller jag heller inte med om. Tvärtom menar jag att det våld som män utsätts för är det våldet som är norm. Preventiva antivåldsinsatser är riktade mot det "öppna våldet" som är det män drabbas av. Det har i sin tur lett till att våldet mot kvinnor osynliggjorts och därför har vi idag en aktiv politik för att lyfta våldet mot kvinnor.

Inga kommentarer: