torsdag 26 januari 2012

Noel

Några ord till min gudson

Idag är det den 13 maj 2011. I går kl. 20.05 fick jag ett sms från din mamma där hon berättade att du hade kommit till världen och att allt hade gått bra. Trots att jag inte har träffat dig ännu, känner jag redan en speciell typ av kärlek för dig. Dina föräldrar har valt att ge mig en speciell ställning i ditt liv genom att göra mig till gudmor. Jag kan inte beskriva tacksamheten och glädjen jag känner för det. Jag tänkte börja den relationen med att ge dig några tips i livet.

Det första och viktigaste: Människor är ett konstigt släkte. Jag vet att jag kanske förväntas säga något annat men så är det. De flesta är alldeles för upptagna med sig själva för att se vad som finns runt omkring dem. Men även om människor är märkliga, om man klarar av att se förbi det märkliga och ändå vågar vara nära är andra människor något av det allra viktigaste man kan ha i livet.

Din mamma och jag valde varandra tidigt i livet. Egentligen vet jag inte om vi valde varandra, det är mer som att vi var utvalda för varandra. I vilket fall så är din mamma en av de få människor på jorden som jag kan vara helt mig själv med, visa de flesta av mina fel och brister för, och ändå känna mig älskad av. Hon har fått den gåvan förstår du, att älska villkorslöst.

Din pappa och jag lärde känna varandra när din föräldrar blev kära i varandra. Genom vår gemensamma kärlek till din mamma har vi börjat tycka om varandra. Han är en varm person med en stor portion humor och jag kan se framför mig att förutom kärlek så kommer din uppväxt att innehålla många skratt och mycket värme.

Jag är helt trygg i min tro att dina föräldrar kommer att älska dig villkorslöst genom ditt liv och de kommer att ge dig den grundtrygghet i livet som du behöver och är värd. Om du vågar tillåta det så kommer dina föräldrar att kunna vara ett stöd för dig genom med- och motgångar.

Förutom dina föräldrar känner jag också din mammas familj ganska väl. Din moster, mormor och morfar. När jag växte upp var din mormors hem mitt andra hem. När du blir äldre ska jag berätta allt jag vet om din mammas och mosters bråk (så länge du lovar att inte berätta för din mamma), men jag ska också berätta om kärleken som finns i familjen och som jag ofta har önskat skulle smitta av sig på min familj.

Mitt jobb är att vara en extra vuxen i ditt liv. En vuxen som du kan känna dig trygg hos och som står på din sida. Så när du är less på mamma och pappa, kom ihåg att du alltid är välkommen till mig!

Jag ska avsluta med en text som jag har hittat och som väl beskriver det jag känner:

Att få ett litet gudbarn
är en gåva och en ära
att man är betrodd
att stå ett liv så nära.

Man länkas till varandra
Med ett gudomligt band
så själsligt är man nära
fast man bara ses ibland.

Ett gudbarns liv man följer
av omtänksamma skäl,
för man har fått till uppgift
att se till barnets väl.

Och även i det tysta
finns detta alltid kvar
att man känner något särskilt
för det gudbarn som man har

Hälsningar från din gudmor


Jag skrev det här när Noel precis hade kommit till världen. Tårarna rann och tacksamheten och glädjen var övermäktig. Min bästis har blivit mamma, jag har blivit gudmor och redan älskade Noel hade kommit till oss.

Inga kommentarer: