lördag 30 januari 2010

Läser här om polischefen som misstänks ha våldtagit unga flickor. Minns också Uppdrag Granskning som handlade om utsända hjälparbetare (bland annat svenskar) som inleder sexuella relationer med lokalbefolkningen i Kongo Kinshasa i utbyte mot mat ibland och ibland bara mot förhoppningen om en biljett ifrån fattigdomen.

Jag blir illamående och ledsen. Överallt far kvinnor illa bara på grund av att de är just kvinnor. Det är enkelt att utnyttja unga tjejers önskan om ett bättre liv, och de här tjejerna ( i Kongo) har ingenting annat än sin kropp, ingen utbildning och inga framtidutsikter. Det här utnyttjar hjälparbetarna istället för att motverka.

Frågan om genus blir bara större för mig. För utan genus. Utan en förutbestämd uppfattning om hur en "man" eller en "kvinna" ska vara så tror jag att en stor del av kvinnoförtrycket skulle försvinna. Och jag känner mig maktlös. Jag kan bara berätta om min syn på det och hoppas att det sprider sig.

Inga kommentarer: