söndag 8 mars 2009

Kvinnodagen

Jag vaknade vid 10.30 idag (det är ju för tusan söndag) och satte på tv:n. Direkt hamnade jag framför Loreals kvinnodagsreklam. Ha en bra kvinnodag, because you are worth it. Innan det sades det något om att vi är värda att vara vackra.

Det är ju deras grej, skönhet och åldershets. Men jag blir provocerad i alla fall. Internationella kvinnodagen handlar inte om att vi tjejer ska ta oss ett fotbad och smörja in ansiktet med en loreal creme och känna att vi är värda det. För mig handlar den här dagen om att uppmärksamma skillnaderna mellan könen. Situationen för kvinnorna i hela världen. Jag arbetade på en arbetsplats där man firade på internationella kvinnodagen, verksamheten bestod av kvinnor som flytt från olika länder med den saken gemensamt att de hade inga eller väldgt få rättigheter, att de vill fira när de lever i Sverige och har i stort sett samma utrymme som jag, det förstår jag. Men det handlade inte om att vara rynkfria och vackra. Det handlade om att få möjlighet att vara en fri individ.

Själv använder jag min lediga söndag till att städa hemma, det kan ju låta som en typiskt kvinnofälla, men eftersom att jag lever ensam, och städar väldigt sällan så får dagen idag gå till det. Jag är ju fri att välja hur jag vill spendera min dag. Till skillnad från många andra kvinnor i Sverige och ute i världen.

I övrigt på schemat står Afro (afrikansk dans på nautlius första gången för mig) och möte ikväll.

Hoppas ni andra (både män och kvinnor) får en fantastiskt dag!

Inga kommentarer: