fredag 27 mars 2009

Blondinbellas syn på politik

Kan inte riktigt hejda mig. Blondinbella skriver att med rubrikerna om Vanja Lundby Wedin och med Mona Sahlin i spetsen för S så får alliansen sitta kvar en mandatperiod till, och det känns fantastiskt. Jag blir alldeles mållös. Inte för att hon vill ha en borgerlig regering 2010 utan för synen på politiken.
Politik är inte fotbollsmatch där det handlar om att vinna serien och få vara svenska mästare i 4 år. Politik handlar om att göra sitt allra yttersta för att utifrån sina värderingar göra världen till en lite bättre plats att leva på.
När jag hörde om Vanjas missar så tänkte jag inte att det här gör det svårare för oss (S) att vinna valet, utan jag tänkte på alla de människor som nu får lämna sina arbeten och har ingen eller en väldigt låg A-kassa. Jag tänkte på de industrianställda som nu får välja mellan att sänka sina egna löner, eller låta 35 arbetskamrater gå. Detta samtidigt som redan välbärgade människor plockar ut skyhöga bonusar till sig själva och sina närmast sörjande. Här är alla lika goda kålsupare, de statliga företagen är inte bättre än de privata, Anders Borg och den tidigare regeringen får ta på sig ansvaret för det. Även om det naturligtvis är ännu mer anmärkningsvärt i kristider. (Kom ihåg hur konjuknturläget såg ut när borgarna vann valet 2006!) Vad som är sant när det gäller Vanjas roll är ju ännu inte ordentligt utrett.

För mig visar blondinbellas rader på en väldigt konstig syn på politik, jag får bara hoppas att de övriga muff:arna är lite mer ansvarsfulla, även om ingenting hitills har givit mig en orsak att tro det.

Inga kommentarer: