lördag 1 november 2008

Könsperspektiv i Idol?

Kollade precis på Idol eftersnack på webben och insåg att efter gårdagens utröstning så är det 2 tjejer kvar och 5 killar. Jag kommer ihåg att jag reagerade förra året också då det uppmärksammades rätt kraftigt i media. I år har jag inte sett något alls om det, förmodligen för att en av tjejerna faktiskt vann förra året och att två tjejer stod emot varandra i finalen. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är ett symptom på hur samhället ser ut. En tjej behöver prestera minst dubbelt så bra som en kille för att få samma cred. Likadant tror jag att det är i Idol. Jag tror inte som många hävdar, att det mest är 10-12 åriga tjejer som röstar och att de bara skulle rösta på söta killar. Det är att kraftigt underskatta unga tjejer. Klart att unga tjejer kan ha kvinnliga idoler för tusan, problemet är att alla som röstar omedvetet ställer högre krav på de kvinnliga deltagarna än på de manliga. Det är jag helt övertygad om. Förra året var killar kvar, som inte alls hade samma musikaliska förmåga som några av tjejerna som åkte ut tidigt, länge. Jag tror att det ytterst handlar om talang, och jag tror att den bästa vinner, men titta på vägen dit hur det ser ut för de kvinnliga deltagarna.
Nu hoppas jag att Anna och Alice får stanna kvar ett tag, för att jag tycker att de båda är grymt talangfulla.

/J

Inga kommentarer: