torsdag 6 november 2008

Grattis världen!

Eftersom att det har varit full rulle de senaste dagarna så har jag inte hunnit eller orkat blogga, så mitt presidentvalet-i-USA inlägg kommer nu :)

Jag måste erkänna att jag trodde inte att Obama skulle vinna, in i det sista så trodde jag att när det väl kommer till kritan så röstar inte amerikanarna fram en svart man som president, men jag hade fel och det är jag glad för! I primärvalen så höll jag tummarna för Hillary, okej, så här är det, jag har sjukt dålig koll på alla kandidater, jag har väldigt liten insikt i vad de tycker i olika frågor, men jag vet att Hillary vill förändra sjukförsäkringssytemet vilket känns som en av de viktigaste frågorna i amerikansk inrikespolitik. Människor dör på riktigt för att de inte har råd att få vård. Frida Johansson Metso tycker att den viktigaste frågan är att skilja, stat och kyrka, visserligen en viktigt fråga men människoliven får gå före för mig. Hur som helst så förlorade Hillary och då är det viktigaste för mig att vi får en demokratisk president i Vita Huset. Jag är så less på George Bush. Jag är så trött på bomber, rasism, islamofobi och kriget mot terrorismen. Jag vill se en amerikansk ledare som är för dialog och samtal. Som inte ser alla arabländer som ett hot just för att de är arabländer.....

Sen kommer det säkert att finnas delar hos Obama som jag inte gillar, men det är rätt oviktigt, det viktiga är att världen redan nu känns som en lite tryggare plats att bo i.

/J

Inga kommentarer: