torsdag 6 november 2008

Halal-tv

Jag kollade in den nya serien Halal-tv i SVT alldeles nyss. Jag har helt missat den. Hur som helst så är det tre muslimska tjejer som beskriver Sverige från sin synpunkt. I första avsnittet handlade det om klass och de besöker Carl Hamilton för en intervju, de hinner inte ens börja intervjun innan det blir en konflikt. Två av tjejerna väljer nämligen att inte skaka hand med honom, och hänvisar till sin religiösa tro. Carl blir upprörd och säger vid flera tillfällen att om ni inte vill skaka hand i Sverige så behöver ni inte bo här. Den ena tjejen försöker förklara att hon är född i Sverige och har inget annat hemland. Det visar Hamilton ingen förståelse för. Jag tycker att ljudupptagningen är upprörande, och allra värst är att han hela tiden hänvisar till oss svenskar. Prata för dig säjlv Hamilton, jag tänker inte kräva att alla muslimer som jag träffar ska ta mig i hand. En till sak som gjorde mig ledsen var deras besök i Danderyd, de träffar en man där och gör en intervju, när det frågar honom hur han tror att hans barn hade haft det om de vuxit upp i en förort så svarar han att de förmodligen hade varit mer "vildvuxna och mindre uppfostrade" eller nåt i den stilen, men snälla. Barn som växer upp med fattiga föräldrar får sämre förutsättningar när det gäller allt i livet. Att artighet och uppfostran skulle vara den stora skillnaden är skrattretande.

/J

Inga kommentarer: