måndag 6 oktober 2008

Skolmaten

Efter att ha titta på både Toppform och Matakuten känner jag att jag behöver skriva av mig om skolmaten. Jag dras tillbaka till min egen skoltid som tidvis innebar engagemang i både matråd och elevråd. Jag kommer ihåg när vi kom med förslag om mjölk till maten i gymnasiet och blev utskrattade. Jag kommer också ihåg när våra föräldrar var inbjudna till mitt högstadium och när det helt plötsligt fanns både fräsch sallad och servetter i en annars kall, kal, steril och tråkig skolmatsal. Då hade jag en känsla av att jag och mina åsikter inte var viktiga, och dessutom ganska korkade, hur kunde jag tro att skolan skulle ha råd med mjölk??? Attityden som jag upplevde då att jag blev mött av, är samma attityd som syns i de här programmen. Skolmaten ska kosta så lite som möjligt (fem kr per barn och lunch i Toppforms-skolan), med den utgångspunkten så får man ingen bra mat. Det var fler än en gång under min skoltid som jag valde att äta min lunch någon annanstans än i skolan, och att elever väljer bort skolmaten borde vara det sämsta betyg en skolmatsal kan få, men det verkar nästan som att de tycker att det är ganska skönt. i Matakuten ikväll visade det sig att kattmat innehåller mer B-vitamin än skolmaten. Skänt för sveriges alla katter, men synd om skoleleverna.

Tänk på detta, och tänk på larmen om ökad barnfettma och fundera på om det möjligtvis kan finnas ett litet litet samband...

Inga kommentarer: