onsdag 8 oktober 2008

Hjärngymnastik

Jag har aldrig klarat matte i skolan. I grundskolan var det på håret att jag fick G så att jag kunde söka in till gymnasiet, i gymnasiet gick det inte alls. Till viss del handlar det förstås om min inställning och brist på intresse för skolan överhuvudtaget. Men det gör att jag har en bild av mig själv som en som inte kan räkna. Nu har jag börjat om med Matte A för att jag behöver ha det för att kunna söka in till högskolan, efter halva första kapitlet känner jag mig rätt nöjd med att faktiskt förstå negativa tal och att räkna med fler räknesätt. Min rädsla avtar något även om jag är helt övertygad om att jag kommer sitta och skrika helvetes-jävla-skit-matte ett par gånger till under kursens gång.... Och jag behöver stöd och peppning, min fina svägerska sa en gång, men det fixar du. Och det räcker, fyra små ord gör att jag vågar öppna böckerna och prova, och då går det faktiskt...:)

Det är nästan så att jag börjar tro att det inte finns något som jag inte klarar. Tänk vad ett halvt kapitel matte kan betyda :)

Kram på er!

2 kommentarer:

Anna N sa...

Du är grym Johanna! Tror stenhårt på att du klarar matten! kram

Johanna sa...

Tack fina du! Det är precis sån peppning som får mig att våga öppna boken igen :)
Kram