torsdag 8 december 2011

Juholts kompass

Idag fick västeråsarna möjlighet att lyssna till Håkan Juholt. Håkan höll ett bra anförande även om jag förstås har en del att invända. Jag orkar inte skriva om det nu, ni som är återkommande vet vad jag saknar hos vår partiordförande.

Jag ställde två frågor till Håkan som formulerades ungefär så här:

1. När du var på Gekås i Ullared och fick höra talas om deras sportsbar i anslutning till kvinnoavdelningen sa du att det var "djävulskt uttänkt", du gick till och med så långt att du tyckte att de skulle få Nobelpris, för mig som feminist blir det så att du späder på ett kvinnoförakt genom att uttrycka dig nedlåtande kring något som traditionellt betraktas som kvinnligt nämligen shopping. Min fråga är då; när du betraktar samhället, gör du då en feministisk analys?

2. Samma dag som Ullaredsbesöket fick du frågan om lämpligheten i att Ilmar Reepalu fortsätter driva förslaget om att kunna pröva om medborgarskap, det tyckte du var alldeles utmärkt. Jag som var SSU:are i slutet på -90 talet fick lära mig att aldrig acceptera rasism, varför ska jag acceptera att någon driver rasistiska förslag inom ramen för socialdemokratin?

Håkans svar lämnade en del att önska. På första frågan redogjorde han i stort sett bara för sin reaktion på Ullared och hur illa han tyckte att det var, men att han tyckte att det var strategiskt utifrån ett kommersiellt perspektiv (så uppfattade jag det han sa i alla fall). Dock svarade han inte på frågan om han själv använder feminismen som analysverktyg

På andra frågan vidhöll Håkan att förslaget är dåligt, det kan aldrig bli socialdemokratisk politik, men han vidhöll samtidigt att han som partiordförande inte kan avgöra vilka frågor partiföreträdare får driva. Vi ska ha högt i tak menade han.

Där är jag inte alls överens med honom. Vi ska absolut ha högt i tak, men det finns ett tak. För mig finns det en gräns för vilka förslag som får kallas socialdemokratisk politik. Socialdemokrati är inte vad som helst. Det är till exempel aldrig rasism. Jag hade önskat att Håkan hade svarat, det är aldrig okej att driva rasistiska förslag inom socialdemokraterna. Aldrig någonstans, någonsin, någon gång!

Inga kommentarer: