onsdag 7 december 2011

Handlingskraft

Idag kom SCB:s mätning över väljarsympatier för november månad. Socialdemokraterna skulle få 27,7%. Rekordlågt. Carin Jämtin kommenterar med att säga att vi tar siffrorna på allvar och jobbar hårdare. Det är glädjande att höra att partiledningen tar siffrorna på allvar. För det är allvar.

Andra partimedlemmar skyller på media. Om media bara hade rapporterat sjysstare hade väljarna förstått, ehm vaddå? Vad skulle väljarna ha förstått? Vet vi själva vilken väg vi vill att politiken ska ta? Jag vet inte vad Socialdemokraterna vill, förslagen spretar åt alla håll och i alla olika riktningar just nu.

Felet är inte medias. Och vi får inte fastna i en offerroll där inget dåligt som händer är vårt ansvar. Jag känner inte igen delar av mitt partis självbild! Socialdemokraterna har väl aldrig varit offer för omständigheter? Vi förändrar omständigheterna.

Då menar jag inte att vi tar till stasimetoder och hotar SVT med att ge TV 4 partiledardebatter när vi är missnöjda. Jag menar att vi förändrar vår sätt att kommunicera, våra ledande företrädare om det behövs och framför allt ser vi över hur vår politik ser ut. Vi ska vara ett parti i människors vardag, då behöver vi våga se att vardagen förändras för människor och det behöver vi också göra.

Det räcker inte med att förklara vad vi har gjort för Sverige historiskt. Vi måste beskriva vart vi vill. Väljarna tacksamhetsröstar inte på Socialdemokraterna. De är mer krävande än så. Det måste vi matcha.

Jag säger inte att all mediarapportering är bra. Jag tycker absolut att vi ska tala om för medborgarna när rapporteringen ger en skev bild. Som i bostadsaffären. Men sen kan vi inte fortsätta skylla allt dåligt våra företrädare gör på media.

Nu behövs kamplust och handlingskraft. Inte någon jävla stackars oss-mentalitet.

Inga kommentarer: