måndag 23 augusti 2010

Sitter aterigen framfor datorn hos Falastin. Hanins aldsta syster. Nablus ligger mellan tva berg. Nablus centrum ligger i mitten och sen gar bebygelsen upp i bada bergen. Falastin bor nastan hogst upp. Eller sa hogt upp som Israelerna har tillatit Palestinerna att bygga. Det ar ju de som bestammer har. Med all tydlighet.

Det ar i alla fall sjukt vackert har. Man ser hela Nablus och de obebyggda bergen runt om. Jag har forsokt att fanga det pa bild. Men jag vet inte hur val jag lyckats.

Imorgon ska vi pa restaurang. Hanins morbror bjuder ut de fyra familjerna som tillsammans blir runt 30 pers inkl alla barn.

Jag borjar kanna mig smatt instangd. Kanske beror det pa att jag ar sprakligt handikappad, eller sa beror det pa att jag ar kvinna. Formodligen bade och. Jag har en valdigt begransad rorlighet. Resan till Jerusalem pa torsdag blir darfor en befrielse. Jag vill kunna prata med expediten, ata pa stan pa dagen och kla mig efter vader inte religiosa seder.

Jag stannar dar ett par natter, men jag vill komma tillbaka senast pa sondag sa att jag hinner umgas lite mer med de fina vardarna innan vi aker hemat.

Puss pa er!

1 kommentar:

Carro sa...

Så spännande att du ska bege dig iväg på egen hand, även om jag också tycker det låter lite läskigt!