tisdag 17 augusti 2010

From Palestine with love

Jag har redan sa mycket att beratta. Sa manga intryck och kanslor. Jag alskar att bloggen finns. Inte bara for att jag kan kommunicera med er, utan for att jag far sortera, fundera och formulera. Och nu behovs det.

Palestina ar fantastiskt. Otroligt vackert med berg, oken och stenhus. Manniskorna ar otroligt varma och fina. Aven om min existens generar manga eftersom att de inte vagar prova sin knappa engelska. Maten ar gudomlig och gemenskapen en forebild!

Men det finns ocksa en annan sida. Det ar ett land i ockupation. Ett folk utan frihet. Utan ett eget land. Det finns hela tiden pamminelser. Apacehelikoptrar, attackflygplan och nyheter om sjalvmordsbombare eller israeliska armen. Pa gatan saljs halsband med bilder av martyrerna, sjalvmordsbombarna och deras ansikten finns overallt pa stan. Det ar svarsmalt.

Jag planerar att aka ivag pa en egen resa nasta vecka. Jag vill se Tel Aviv och Jerusalem. Jag vill bada i doda havet och be i en kyrka i Jerusalem. Sa lange njuter jag av en gastfrihet jag nog inte har upplevt tidigare.

Puss pa er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch vad du är långt borta! Fast jag är glad för din skull, alla upplevelser du får, alla intryck och alla nya vänner. Var bara rädd om dig, du är ju SÅ värdefull! Puss o kram

carro sa...

det låter som att du lever i stunden och upplever livet!