måndag 2 augusti 2010

Påven Johanna

En av mina favoritböcker sedan länge. Jag har läst den några gånger och jag blir lika berörd varje gång. Den handlar om en liten tjej som föds in i en prästfamilj på 800-talet. Hennes bröder utbildas men Johanna -som inget hellre vill än att studera- får inte, för att hennes pappa tycker att det är en synd att utbilda kvinnor. Johanna ger sig i alla fall inte och efter att hennes bror mördas antar hon hans identitet som Johannes. Hon kommer längre i kyrkans värld än många män.

Det som berör mig är Johannas starka längtan efter kunskap, hennes glöd och passion. Och hennes mod. Att våga stå emot och göra det som känns rätt. Hon är övertygad om att Guds vilja med henne är det som känns rätt, även när alla andra säger att hon är en syndare.

Nu har jag precis sett filmen. Och den var lika fantastisk som boken.

Jag är starkt berörd.

Inga kommentarer: