fredag 27 augusti 2010

Okej. Old city klart. Eller jag har inte sett allt. Jag lamnade kartan pa hostelet, men jag vet inte om det hade hjalpt. Jag tror att man ska ga dar med guide om man vill vara saker pa att se alla heliga platser. Jag fick i alla fall ga pa gatan dar Jesus gick med korset och se fangelsehalan dar han satt fangslad. Jag fick ocksa se marknasplatserna bade i den kristna och muslimska delen.

Sa det var bra. Jag har dessutom promenerat oavbrutet nastan i tre timmar. Forutom bussresan imorse. Men innan jag hittade bussen sa gick jag vilse i typ en halvtimme.

Jerusalem ar himla fint och det ska ni fa se bilder pa. Men jag tycker mest att det ar svart och jobbigt. Jag gick in till gamla stan via Damaskusgate dar muslimska delen ligger.
(Gamla stan ar indelad i fyra "kvarter" ett muslimsk, ett kristet, ett judisk och ett armenskt tror jag.)
I alla fall sa ar det fredag och ramadan idag, vilket innebar att Palestinier vallfardar till al-aqsa for att be. Och det var sjukt mycket soldater och poliser overallt. Och nar jag gick darifran sa sag jag att det fanns en Israelisk overvakningsballong ovanfor gamla stan. De anvander sana har jag sett pa tv for att halla kolla pa Gaza ocksa.

Det gor ont i hjartat att se alla de har manniskorna behandlas som djur. Snart ar det min tur igen eftersom att jag maste igenom Kalandija checkpoint for att ta mig tillbaka till Nablus. Det ar imorgon. Nu ska jag hitta mat och en uteservering sa att jag kan njuta av Jerusalem.

Inga kommentarer: