torsdag 19 augusti 2010

Heej.

Jag har langtat efter bloggen och er. Jag vet ju inte vilka ni ar riktigt men jag langtar efter att fa beratta om min resa. Den ar fantastisk hitills!

Just nu ar vi hos Hanins morbror. Det ar en familj pa sex personer och vi ar tre stycken. Vi har atit och nu sitter alla pa taket och dricker kaffe och roker vattenpipa. Nablus ligger mellan tva berg. Husen alltsa staden gar upp i bergen, det innebar att vart man an ar sa har man en fantastisk utsikt. Det ar sa vackert!! Jag bli varm i magen varje gang jag gar ut och ser sanden, stenhusen och bergen.

Idag har det varit varmerekord. 44 grader tydligen. Vi har gjort sa lite som mojligt fram till ramadan ar slut for dagen (typ 18.30) nar vi ater.

Falastin och Fadia (Hanins systrar) och Falastins man tog med oss ut pa ett cafe igar. Det hette Hayat Nablus (Livet i Nablus). Dar samlades massor av folk efter maten for att titta pa en tv-serie som gar varje ar under ramadan. Det var askonstigt, typ 100 pers sitter tysta pa ett cafe och roker vattenpipa och tittar pa tv.

Alkoholkulturen har ar en annan historia. Den existerar inte. Just nu ar det ramadan sa da ar det extra hart men utestallena serverar inte ens alkohol annars heller. Vill man dricka sa koper man det i typ Israel (for de som lyckas ta sig dit) och dricker hemma. Det innebar att hela familjen kan vara ute och umgas, jag tycker att det ar jattefint!

Jag fick besoka en kyrka idag ocksa. Hanin fotade nar jag bad. Det var fint. Vi diskuterar med olika manniskor har huruvida jag far ga in i en moske eller inte. An sa lange ar svaret nej. Jag skulle garna vilja besoka Al asqa i Jerusalem.

Jag tror att det ar allt for nu. Jag ska umgas lite med vardarna ocksa.

Hoppas att allt ar fint hemma i Svedala och att det inte regnar pa er!

1 kommentar:

carro sa...

Det måste vara speciellt att få uppleva ramadan där nere. Jag håller tummarna för att du till slut får gå in i din moské!