torsdag 31 mars 2011

Rapport rapporterar om att Håkan Juholt har börjat möblera om bland de Socialdemokratiska företrädarna. Bland annat kommer Maryam Yazdanfar, gruppledare i civilutskottet inte att få vara kvar på sin post. Den stora nyheten var att Sven-Erik Österberg inte får vara kvar som gruppledare för S-riksdagsgruppen. Det tycker jag är mindre upprörande. Sven-Erik är klok och kompetent, men han har varit med länge och det är på tiden att andra får komma fram. Maryam däremot är en ung, intelligent och otroligt kompetent politiker. Jag hoppas verkligen att planen är att använda henne någon annanstans. Om inte så blir jag upprörd. Maryam och jag var aktiva i SSU samtidigt och hon är kanske en av de mest kompetenta som fanns i förbundet då. Rapport nämner hennes bakgrund som en faktor, visst behöver vi ha politiker på ledande positioner med utomeuropeisk bakgrund. Men det är inte Maryams främsta egenskap. Hennes intelligens och politiska kompetens behövs i Socialdemokraterna och det hoppas jag att Juholt förstår.

Inga kommentarer: