fredag 11 mars 2011

Okej. SVT debatt får alltid igång mig. Så är det. Egentligen hade jag tänkt att samla mina tankar om det nya förslaget till socialdemokraternas partiledning här i bloggen, men efter att ha sett gårdagens debatt så behöver jag skriva av mig om ett annat ämne.

Den senare delen av programmet tog upp frågan om att 17 kvinnor mördas varje år i Sverige av mannen de lever med. Mäns våld mot kvinnor alltså. Som alltid när kvinnors specifika utsatthet diskuteras så kommer en man som upplever sig missuppfattad och påpekar att även män mördas i nära relationer och att man borde sluta prata om att det är kvinnor som utsätts. Jag har letat statistik men det är svårt. Jag vill heller inte delta i en tävling där det handlar om killarna mot tjejerna i traditionell svensk lågstadieanda. Det är så jag uppfattar vissa bidrag i jämställdhetsdebatten nu för tiden. Aaa men vi då!.. säger alltid en man. Och för att inte göra det till en fråga om kön så finns det lika många kvinnor som gått på patrarkatets spel för gallerierna.

För så här lyder min analys: 17 kvinnor mördas varje år av mannen de lever med i Sverige. Det är ett problem. Det är inte ett enskilt problem fritt från påverkan från våra samhälleliga strukturer. Tvärtom. Mäns våld mot kvinnor (misshandel i hemmet och eller våldtäkt på gatan) är en produkt av en ojämställd maktrelation, som genomsyrar hela vårat samhälle. Jag tror också att våldet återskapar den relationen.

Jag tror också att det finns heterosexuella män, homosexuella män och homosexuella kvinnor som utsätts för våld i nära relationer. Och jag tror att det finns en risk att de möter samma svårigheter om/när de väljer att be om samhällets stöd. Det här beror på samma strukturer som gör att det i princip är omöjligt för en kvinna att få sin gärningsman fälld för våldtäkt i Sverige. Det beror på att vi har skapat en bild av vad en man ska vara och vad en kvinna ska vara, och att vi har inte tolerans att se förbi dessa stereotyper. Alltså: En kvinna blir utsatt för våldtäkt så säger rätten: nej men du gillar ju att oralsex. Du ville säkert! En flata blir slagen av sin fru: polisen tar det inte på allvar. En man blir slagen av sin fru: polisen kan säkert säga: vad är du för man?

Jag tror iofs att när en man utsätts så reagerar hela samhället med avsky. Men händer ovanstående så är jag inte förvånad. Det är två sidor av samma mynt!

Myntet heter patriarkatet. Vi livnär oss på ett socialt kön som gör att vi är totalt ofria i relation till vilka vi vill vara och vilka vi är. En modern feminism måste kunna kombinera det faktum att män vinner makt och pengar på den gällande ordningen men förlorar samtidigt sin frihet att välja sina egenskaper själv. För du kan inte vara både man och bög i sverige. Och du kan inte vara man med makt och status och samtidigt kalla dig feminist. Då är du en kärring, en fjolla eller en fjant. Det här behöver vi berätta. Vi som ser.

Och sen kanske vi kan ha tolerans nog att låta en viktig debatt om mäns våld mot kvinnor faktiskt handla om just mäns våld mot kvinnor?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejja Jofflan friskt humör!
och vet du en till sak (ja det vet du fast kanske inte jusst det jag tänkte säga :P)

Det där med våldtäkt och att "kvinnor får skylla sig själv" om de har haft sex med 20 killar innan, eller om hon var "dum nog" att lifta eller släppa in sitt ex. Då kan man liksom vända på det och säga att "alla män är potentiella våldtäktsmän" och att kvinnor måste vara försiktiga hela tiden. Det blir bara SJUKT! P.S jag läser flickan och skulden nu,så mina kloka tankar är inspererade av den ;) /Hanin