måndag 9 april 2012

Vad roligt. Efter en tids torka när det gäller kommentarer fick jag tre på förra inlägget, härligt med debatt!

Jag får börja med att be om ursäkt för min okunskap, jag reagerade faktiskt inte själv på att jag skrev hasch och cannabis. För mig spelar det dock rätt liten roll om man röker hasch eller marijuana eller både och, men rätt ska förstås vara rätt.

Sen gällande argumentet att hasch är lika skadligt som alkohol, eller mindre skadligt än alkohol är inte ett argument som jag lyssnar på då jag gärna kan gå med på att totalförbjuda alkohol också. Dess konsekvenser på individer och samhället är stora nog för att jag gärna tar den debatten.

Att jag skrev att det är precis lika skadligt var också slarvigt, det är det som händer när jag skriver i affekt, precis så som den här debatten, tyvärr, ofta tas.

Jag tror att det är svårt att mäta tyngden i skadorna, vilka skador som är värst. Förstås är det skillnad att injicera en drog där risken för överdosering och därmed risk för dödsfall är stor, jämfört med att röka cannabis. Men de psykiska och emotionella skadorna som haschmissbrukare och omgivningen lider av, tror jag är allvarliga nog.

Jag googlade för skojs skull och hittade den här rapporten som är mer nyanserad och resonerande än jag, som ändå fastslår att det är skadligt att röka cannabis.

Förstås är det olika beroende på vem som röker, hur länge, hur ofta och så vidare. Men, jag tycker att det är ett större problem att missbruket ökar och kryper ner i åldrarna än att de som upplever att de brukar "socialt" inte får lov att göra det.

Inga kommentarer: