måndag 9 april 2012

Om att legalisera eller inte?

I går kunde vi läsa i SVD om en polis som förklarar varför han tycker att drogliberaler har fel.

Det är kanske inte så förvånande att polismakten som arbetar med lagen som enda verktyg, tycker att det är viktigt att det fortsätter vara kriminellt att bruka droger.

Men det finns några viktiga argument som bara polisen kan ge. Det ökade antalet receptförskrivna droger som läcker är ett utav dem. På gatan idag kan man köpa metadon, subutex, concerta och andra underhållsmediciner. Concerta är inte en underhållsmedicinering, det är ADHD-medicin, men polisen larmar även om ökat antal tillslag med concerta.

I Västerås har vi kunnat läsa om följderna av de sänkta straffen för försäljning av nätdrogen MDPV, konsekvenserna har blivit att missbrukarna i Västerås blir supersjuka och Västerås stad ansöker om omhändertagande enligt LVM i större utsträckning än någonsin tidigare.

Jag förstår att för att legaliseringen ska fungera och få önskad effekt, kan man inte avkriminalisera de tyngsta drogerna i första hand, jag förstår att man menar att fler på lättare droger leder till färre på tunga. Men även det argumentet är ett hån i mina öron. Ett hån mot alla som vet att cannabis och hasch är precis lika skadligt för psyket som vilka tunga droger som helst, och lika beroendeframkallande.

Det är illa nog att vi delar in dem i lätta och tunga droger tycker jag.

Jag tror att vi behöver förstå att när det gäller missbruk finns inga enkla lösningar, det finns inga universalkurer som kommer att lösa problemet. I stället tror jag att vi behöver se till att det finns en rikt utbud av olika behandlingsmöjligheter och sänka trösklarna för människor att våga be om hjälp.
Det och välutbildad socialarbetarkår med ordentligt med ordentliga resurser.

Det är min dröm.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hasch OCH cannabis?

Hasch = cannabis.
Marijuana (gräs) = cannabis.

Johan Olofsson sa...

"Ett hån mot alla som vet att cannabis och hasch är precis lika skadligt för psyket som vilka tunga droger som helst, och lika beroendeframkallande."

Ja, då må det få vara ett hån mot alla de människor som är så trångsynt och naiva som jämför cannais med tyngre droger. Medan "alla" ni känner er hånade så kan jag flika in och säga att cannabis inte ens är i närheten att vara lika skadligt som någon tyngre drog. Alkohol är sååå mycket mer skadlig. Det vet alla som någonsin har brukat cannabis. Men det är roande, om inte irriterande att läsa om alla de människor som inte har varit påverkad av cannabis att uttala sig om hur skadligt det är.

" I stället tror jag att vi behöver se till att det finns en rikt utbud av olika behandlingsmöjligheter och sänka trösklarna för människor att våga be om hjälp."

De flesta människor som brukar cannabis och faktiskt ber om hjälp för att sluta med det är så fint kallat missbrukare. Det jag vill komma fram till är att cannabisbrukare (läs INTE missbrukare) är på samma sätt som alkoholbrukare inte behov av hjälp. Däremot, en cannabisMISSbrukare är beroende av hjälp, på samma sätt som en alkoholmissbrukare, alltså, en människa som använder sig av cannabis VILL inte ha hjälp, dvs, att "våga be om hjälp" har inte någonting med själva bruket av cannabis att göra. Det gäller inte bara cannabis, det gäller alla droger. De som röker cannabis och brukar det normalt VILL inte ha hjälp, på samma sätt som en alkoholanvändare inte ber om hjälp, eftersom att det inte är ett problem.

Alkohol är mer skadligt än cannabis, och det finns betydlig mer risker med att bruka alkohol, och det finns betydligt mer personer med alkoholproblem än cannabisproblem.

Det är vad jag tycker i alla fall. Notera att jag inte är missbrukare av något slag, däremot har jag varit missbrukare av både droger och alkohol, och min personliga erfarenhet av det är att alkoholen är värre än de flesta droger. Det går givetvis en gräns på vad vad som räknas som tyngre droger, men att räkna cannabis som en tyngre drog, som du gör, är bara absurt. För övrigt så tycker jag inte ens om cannabis, men jag tycker ändå att det borde vara legaliserat.

Asp sa...

Till att börja med så kanske du ska ta och sätta dig in i ämnet innan du bildar dig en bestämd uppfattning. Att du skriver "cannabis och hasch är precis lika skadligt för psyket som vilka tunga droger som helst, och lika beroendeframkallande" är mycket talande. Dels för att du uppenbarligen saknar förståelse för vad cannabis är (cannabis sativa är plantan, marijuana görs av blommorna och hasch är en slags restprodukt) och dels för att du försöker intala folk att en drog som generellt sett inte betraktas som beroendeframkallande överhuvudtaget ska jämställas med t ex heroin och metamfetamin. En sådan inställning, där man inte förstår skillnaden mellan vitt skilda substanser, är både ignorant och farlig.

Johan Olofsson sa...

ASP: Precis vad jag menar med det jag skrev. Varför ska okunniga människor ens uttala sig i ämnen de inte är insatta i.

Anonym sa...

Det är just de här kommentarerna som gör haschet så farligt. Det är en "lätt" drog som man kan bruka och som inte är skadlig... Argumentet gör att ungar fortsätter att röka, sen växer de inte upp utan blir eviga tonåringar. Det är ju i hjärnan skadorna kommer, utvecklingen stannar upp och personen stannar i utvecklingen. Det vet alla som har en haschräkare i sin närhet! Stå på dig!

Anonym sa...

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/polisen-ska-inte-agera-ideologisk-bromskloss_6984767.svd