fredag 6 april 2012

The Lady

Jag har precis gråtit mig igenom filmen "The Lady" på bio. Den handlar om Burmas oppositionsledare och tidigare fredspristagaren Aung Sang Suu Kyi. Den var verkligen så otroligt rörande.

Jag har inte haft koll på alla detaljer i hennes historia, jag har vetat att hon suttit i husarrest och att hon kämpat stenhårt för att få ställa upp i valen, men att hon hade man och barn i England (barnen bor väl kvar där antar jag) och att de har tvingats isär på grund av militärregimen visste jag inte.

Förutom det är kampen för demokrati i sig rörande och stark.

Fantastisk historia och fantastisk film.

Det faktum att det är på riktigt är mindre fantastiskt. Och det faktum att Burma fortfarande inte är fritt är fruktansvärt.

Filmen slutade med ett citat av Aung Sang Suu Kyi: Please, use your freedom to promote ours.

Inga kommentarer: