söndag 5 februari 2012

Ordet bög är inte så jäkla roligt...

Jag såg inte Melodifestivalen igår, dock såg jag i efterhand mellanakten där de tre programledarna framförde sången "Inte bara bögarnas fest".

Till en början smålog jag lite, tänkte att det kanske ändå är lite roligt att våga skämta om stereotyper. Men ju mer jag hörde desto mer växte klumpen i magen, för det fanns ingen självironi, ingen kritik av själva stereotypiserandet.

Någonstans i sången citerar de Grotescos "Det är bögarnas fel" och kanske ville de gärna att deras akt skulle tas emot med samma värme. Men andemeningarna i de båda låtarna är helt olika. "Det är bögarnas fel" driver med de fanatiska religiösa strömningar som ogillar homosexualitet. De driver alltså inte med bögarna, utan med de som har makt att i många delar av samhället förtrycka bögarna (det sista gäller alla hbtq-människor förstås).

SVT igår gjorde tvärtom, drev med bögar och med bilden av bögar och förstärkte snarare de föreställningar som gör att ordet bög är ett skällsord.

Repliken, här får killar vara killar och tjejer vara tjejer gjorde förstås att avsmaken växte ännu mer.

Grotesco har gjort en smart, rolig och genomtänkt låt, SVT igår lyckades verkligen mest med motsatsen. Tråkigt.

1 kommentar:

Maggie sa...

Tack! Äntligen någon som kritiserar skiten. Jag satt och var förbannad igår, men inte var det någon annan än jag som verkade reagera.