tisdag 7 februari 2012

Debatten om arbetstid

Jag förstår faktiskt inte riktigt debatten om arbetstid och pensionsålder. Jag är inte särskild kunnig när det gäller den ekonomiska politiken, det kan vara skälet till att jag inte förstår.

Men, när det gäller arbetstid. Samhällsdebatten är djupt polariserad mellan de som förespråkar sex timmars arbetsdag och de som förespråkar åtta. För mig blir den debatten konstig, då de flesta jag känner jobba mer eller mindre än åtta timmar. Inom vården finns det ingen 8-timmars standard och heller inte bland tjänstemän och eller akademiker.

Jag tänker att framtidens arbetsmarknad ser olika ut för olika yrkesgrupper, samt att behoven är olika. Borde vi inte diskutera arbetstid beroende på yrke i så fall?

När det gäller pensionsåldern har jag hört i flera år att vi kommer behöva höja pensionsåldern, nu när Reinfeldt säger det rasar alla på min sida höger-vänsterskalan. Men vadå, har inte vi också sagt det? Kanske inte 75 iofs, men jobba längre har jag väl hört?

Jag gillar inte heller regeringen, och bråkar gärna på dem. Men det måste ju vara en rimlig kritik, och jag tror att vi behöver diskutera ett helhetsgrepp om arbetstiden och livslängden på arbetsmarknaden. Inte dutta hit och dit med timmar och år.

Inga kommentarer: