lördag 18 februari 2012

Mitt mejl till läraren som tyckte att jag tog för mycket plats

Jag har tagit bort namnen för att inte lämna ut någon person.

Hej Lärare!

Jag skriver med anledning av din kommentar om att vän och jag var väldigt talföra under seminarium ett. Jag tänkte släppa det, men insåg efter seminarium två att jag inte kan det. Jag vill inte ta tid från handledningen med att prata om detta så därför mejlar jag.

När samtliga grupper hade redovisat sina uppgifter under seminarium ett var det vår tur. Vi hade valt uppgifterna som vän och jag skrivit. Då de flesta grupper bara haft en person som presenterat deras uppgift valde vi att inte fokusera på att alla skulle säga något, så hade inte de andra gjort.

Efter vår presentation vände du dig till de andra två i gruppen och frågade om de hade fått en syl i vädret.
Eftersom att du visste att de inte pratat under seminariet kunde det bara vara gruppklimatet du syftade på. När vi reagerade med oförståelse sa du: jag menar bara att ni (jag och vän) är väldigt talföra.

Jag blev verkligt upprörd av din kommentar. Jag tänkte stanna kvar och prata med dig, men det var så många som ville prata med dig och jag hade en buss att passa så jag gick hem, med tanken på att jag skulle mejla dig. Med tiden kändes det mindre allvarligt och jag tänkte att det du sa får stå för dig.

Dock insåg jag igår att jag under hela seminariet igår satt och lade band på mig själv, jag hade kunnat vara mycket mer aktiv men ville inte för att inte uppfattas som en som "tar för mycket plats".

Därför vill jag nu berätta för dig att konsekvensen blev sådan. Nu är det upp till mig att inte låta det påverka mig under de kommande seminarierna. Men jag tänker ändå att du bör få bli medveten om vad det ledde till.

Jag har några särskilda saker jag vill skicka med dig.

1. I två av de andra grupperna var det tongivande killar som också var aktiva i diskussioner under hela seminariet och som ledde sina respektive gruppers presentationer, de fick inte höra samma kommentar.

2. Ingen av de andra grupperna fick någon som helst feedback. Jag gillar kritik, det utvecklar mig. Men den ska vara saklig och korrekt. Det du pratade om verkade vara en allmän reflektion om vårt gruppklimat, tycker du själv att det är sakligt?

3. Jag vill inte prata för vän, men konsekvensen blev i alla fall att en av de mest engagerade tjejerna i klassen lade band på sig under gårdagens seminarium. Det tror jag inte du ville, men jag tycker att du ska känna till det.

Nu släpper jag det här och kommer att öva på att våga ta precis så mycket plats som jag vill under dina seminarier. Men jag ville att du skulle veta.

Vi hörs igen per mail på måndag morgon med mitt PM.

Vänligen,

Johanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Fortsätt ta plats du vackra och kloka kvinna!Kanske just därför blir du hotfull...