måndag 10 maj 2010

Jag har tänkt ett tag att jag ska sätta mig ner och formulera mina tankar kring integration och rasism i en text. Nu blev det aktuellt igen efter en 16-årig flickas död i Västerås. Hon blev troligtvis mördad av en 16-årig kille med ursprung från Irak. Jag skiter fullständigt i killens ursprung. Men det gör tydligen inte alla. En arbetskamrat skulle beskriva händelsen och sa: han är arab. Som om det vore en viktig information. På facebook finns en grupp som heter "Vi som vill utvisa Irakiern som stenade "namnet och efternamnet" till döds".

Och jag har så mycket att säga. Men jag kan inte få ner allt här och nu. Men om vi börjar med rasismen. För integration och rasism är två olika frågor, men de har kommit att sammanflätas mycket.

Rasism handlar ju egentligen om att särskilja människor på grund av ras, att säga att den ena rasen är bättre än den andra. Därför har jag inte velat kalla exempelvis Sverigedemokraterna för rasister tidigare, för de pratar inte om ras. Men faktum är att särskilja människor på grund av religion eller etnicitet, är samma sak. Det är bara en modernare form av rasism. Så jag tänker kalla det för rasism i framtiden.

Rasisterna har ett tydligt mål att lyfta fram "etnicitet" (jag tror inte på etnicitet egentligen, men jag använder det i den här texten för tydligheten) när man beskriver våldsbrott och annat för att misstänkliggöra och peka ut grupper som våldsamma och kriminella. Om man ser på namnet på facebookgruppen så är det väldigt tydligt. Man använder begreppet irakier men som om inte det vore nog så skriver man också stenade till döds, och egentligen så tror man (förundersökningen pågår) att han knuffade henne mot en sten. Där vill man återigen få associationen till att landa på muslimska länder i mellanöstern för att peka ut vissa grupper.

Det är absolut självklart att araber, eller muslimer eller andra grupper inte föds med en gen som gör att de lättare tar till våld. Det är heller inte en kulturellt accepterad företeelse att mörda 16-åriga tjejer. Men det finns krafter som tjänar på att måla upp en bild av den farliga mannen från mellanöstern. Nämligen de krafter som inte vill att Sverige ska ta in några personer från mellanöstern. Det är ren och skär rasism.

Jag tror att förklaringen bakom de våldsbrott som man lyfter fram är en helt annan. I det här fallet fanns en artikel i Aftonbladet häromdagen där det stod om killens relation till sin far och hur han inte varit sig själv efter en resa till Irak där han träffade och blev avvisad av fadern.

Jag kommer ihåg en undersökning som jag fick presenterad för mig under en föreläsning där det visade sig att 99 % (tror jag) av de killarna som hade råkat illa ut i den undersökningen hade en frånvarande pappa.

Det är förstås inte enda förklaringen och det stämmer inte i alla fall men jag tror att vi behöver problematisera mer än att nöja oss med etnicitet.

Okej. Det blev inget om integrationen. Det tar vi en annan dag.

Inga kommentarer: