torsdag 16 april 2009

Genus betyder inte jämställdhet

Jag har flera gånger i samhällsdebatten hört att människor använder ordet genus, när de pratar om jämställdhet. Genusfrågan säger man och menar jämställdhetsfrågan. Genus per definition betyder det sociala könet. Det är alltså en politisk teori om att vi kvinnor och män fostras in i olika roller. Vi (som tror på genus) tror alltså inte att kvinnor och män har olika egenskaper (förutom de rent fysiska) av födsel, utan för att vi i samhället har en syn på män och kvinnor.

Anledningen till att jag skriver det här inlägget är för att få ur mig något som jag har retat mig på en tid. Jag tittade på Per Ströms Genusytt på Youtube, i alla fall i 5 min, sen bestämde jag mig för att jag inte ville lägga ner mer tid av mitt liv på det tramset. Men han gör samma misstag hela tiden, han och riksdagskvinnan han intervjuar tror inte på genus (de säger att de inte tror på könsroller), men likt förbannat så pratar de om genusfrågan hela tiden. Det handlar om en pinsam brist på kunskap.

Inga kommentarer: