lördag 29 december 2012

Man kan byta perspektiv

Jag har funderat på det här med representativitet ett tag. Jag tycker att det är viktigt att olika gruppers perspektiv finns med i det politiska beslutsfattandet och i samhällsdebatten.

Till exempel är det viktigt att det finns kvinnor och män, personer från olika delar av världen, människor med olika inkomster och med olika uppväxtvillkor. Detta för att se till att allas behov kan tillgodoses.

För behoven är inte desamma om man bor i en förort eller om man bor i ett villaområde. De är heller inte desamma om man är född i Sverige eller om man levt största delen av sitt liv i ett annat land.

Med en färsk diskussion om konstruktioner i minnet vill jag säga att jag inte tänker ge mig in i vad som skapar dessa konstruktioner och hur de återskapas. Bara konstatera att det finns olika perspektiv som alla är viktiga att ge plats åt.

Eftersom att dessa konstruktioner är flytande förändras perspektiv i livet. Den tillhörighet jag har ena dagen kan förändras nästa.

För mig har det ofta handlat om socioekonomi när jag har tänkt så. För hur väl företräder jag "underklassen" nu för tiden? Kan jag hävda att jag vet hur det är att växa upp i en hyresrätt i ett miljonprogram idag? Nej, så klart inte. Jag vet hur det var för mig på 90-talet.

Okej jag erkänner, man kan kanske aldrig företräda en grupp, men det är i alla fall det bästa verktyget vi har för att säkerställa representativitet. Än så länge.

En annan uppfattning i detta som retat upp mig är att det räcker med att man har ett utomnordiskt klingande namn för att man ska kunna tala för gruppen "invandrare".

Jag tror att upplevelsen av att invandra, bli mottagen och sedan leva i Sverige är olika beroende på var man kommer ifrån, varför man kommer och när i tid man kommer.

Jag tror till exempel att samhällsklimatet mot muslimer är sämre än det varit mot kristna invandrargrupper.

Egentligen skriver jag hela det här inlägget med en klump i magen. För att jag ju egentligen inte tror på de här konstruktionerna. Men i praktisk politik behöver det betraktas, för annars kommer besluten att fattas av en privilegierad grupp människor, som helt riskerar missa dessa perspektiv.


Inga kommentarer: