fredag 9 mars 2012

Om rasistiska propagandakampanjer

Den senaste i raden är den om att "invandrare" ska få gratis körkort i Laholm. Jag vet inte vad som gäller i sakfrågan, jag bryr mig faktiskt inte vad Laholmarna gör med sina skattepengar. Dock bryr jag mig om när det dyker upp rasistisk propaganda i min facebook-logg. Jag vill inte se skiten.

Vi ser små subtila meddelanden som att "tre invandrarmän eftersöks i XX-ort på grund av våldtäktsförsök", det placerar en bild i våra huvuden om vilken grupp som är våldtäktsmän. Sen fortsätter det och blir mer och fler. Facebookgrupper startas och sprids. Utan att vi tänker på det har vi färgats av en rasistisk retorik som för bara några år sedan hade varit otänkbar.

Nu är de inte så subtila längre. De behöver inte det. Vi har vant oss, anpassat oss till rubriker som "de svenska skattebetalarna betalar för invandrarnas körkort". Jag får rysningar, men jag tror att många får det för att de upplever att det är "orättvist" och att "invandrarna" är parasiter. Jag får det för att jag vägrar acceptera en retorik som delar upp oss i grupper om "svenskar" och "invandrare".

Jag tycker att samhällsklimatet och debatten på internet bara blir obehagligare och obehagligare. Jag är seriöst orolig för vart den kommer att föra oss om vi inte börjar tänka efter.

1 kommentar:

Anonym sa...

VVF- Våga Vägra Facebook