söndag 9 januari 2011

Det här med att välja sida.

Jag tänker ofta på mina egna livsval. Jag har ju blivit lite av en funderare på gamla dagar, om ni inte redan märkt det. En sak som återkommer är mitt val att (i alla fall än så länge) välja att inte bekänna mig till en specifik religion. Jag har en gudstro. Det är inte där det spricker. Däremot har jag ju en strävan efter att vi ska sluta dela in människor i olika kategorier. Jag tänkte på det när jag såg "På spåret" och de visade bilder från Singapore där staden är uppdelad i olika etniska kategorier. Arab street, china town osv. De sa också att det gjordes för att den engelska kolonialmakten skulle kunna hålla koll på befolkningen.

Lite så tror jag att det är. Vi har ett jäkla behov av att kategorisera och dela in i "vi" och "dem" med fruktansvärda konsekvenser. Jag vill med en gång säga att jag inte längre köper idén om att det är religion som skapar problem och krig i världen. Det är det människor som gör. Religion är bara en av alla konstruktioner vi använder för att distansiera oss från varandra. Det finns fantastiska kristna människor som verkligen delar idén om en enad värld. Det finns också kristna som är otroligt fördömande och använder religionen för att rättfärdiga sin egen intolerans förstås. Vi människor är såna.

I alla fall så kan jag tro på Gud utan att behöva en kyrka. Gemenskapen har jag redan i form av världens vackraste vänner. Eftersom att jag är medlem i kristna kyrkan (det är viktigt för mig att rösta i kyrkovalet) så har jag möjligheten att delta i det som jag gillar.

Jag tokanvänder min rätt att ta det jag vill ha och lämna det jag inte vill ha. Lyxigt va? Och allt detta utan att behöva ta ställning för eller emot det ena eller det andra. Påminner mig lite om en gammal dänga av John Lennon - Imagine.

Inga kommentarer: